علل ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان چگونه است؟
ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.
چرخه‌ی رشد موهای بدن و سر به طور طبیعی سه مرحله دارد:
مرحله‌ی آناژن (فاز رشد) این مرحله بین ۲ تا ۸ سال طول می‌کشد. به طور طبیعی ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر ما در این مرحله به سر می‌برند.
مرحله‌ی کاتاژن (فاز گذرا): این مرحله ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و در آن فولیکول‌ها تحلیل می‌روند.
مرحله‌ی تلوژن (فاز استراحت): این مرحله ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد و در انتهای آن مو می‌ریزد.
دلیل آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو ارثی چیست؟
اصلی‌ترین دلیل آلوپسی آندروژنی، ژنتیک و وراثت است. اگر پدر، مادر یا سایر بستگان نزدیک شما به این شکل طاسی دچار هستند، احتمال این که شما هم آن را تجربه کنید، بیشتر می‌شود. اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنی، در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی دچار ریزش مویی چشمگیر می‌شوند.
آیا می‌توان از آلوپسی آندروژنی پیشگیری کرد؟
خیر؛ تا کنون راهی برای پیشگیری از این عارضه شناسایی نشده است. به طور کلی تغذیه‌ی سالم، عدم استفاده از حالات موی آسیب زننده، اتوی مو و مواد شیمیایی مضر و همچنین ترک مصرف دخانیات، می‌توانند شروع ریزش را به تعویق انداخته یا شدت آن را کاهش دهند .
ارتباط ریزش مو با یائسگی
در دوران یائسگی ممکن است یکی از دو اتفاقی که در ادامه می‌گوییم برای موهای شما رخ بدهد. اول این که ممکن است موها در بخش‌هایی که قبلاً مویی نداشتید، رشد کنند. دوم این که ممکن است موهای شما کم‌پشت شده و بریزند.
یکی از دلایل این موضوع این است که در دوران یائسگی، سطح هورمون‌های جنسی در بدن تغییر می‌کند. تولید استروژن و پروژسترون (هورمون‌های زنانه) کاهش یافته و اثر هورمون‌های آندروژنی (هورمون‌های مردانه) مانند تستسترون روی فولیکول‌ها بیشتر می‌شود.
استروژن باعث حفظ تراکم مو و هورمون‌های آندروژنی باعث ریزش و کم پشت شدن موها می‌شوند. در کنار برهم خوردن تعادل هورمونی، عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی، مسائل ارثی نیز به ریزش مو کمک کرده و آن را شدیدتر می‌کنند.

بیشتر

روش های مختلف درمان جای جوش

روش های مختلف درمان جای جوش

درمان جای جوش
اسکار یا جای جوش یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه بوده و در پی راه‌ حلی برای از بین بردن آن هستند. یکی از روش‌هایی که این روز‌ها برای از بین بردن جای جوش پیشنهاد می‌شود میکرودرم است.
۴ روش درمانی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد: «یکی از روش‌های ابتدایی برای از بین بردن اسکار، استفاده از داروهای لایه‌بردار است که نسبت به سایر روش‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند.»
میکرودرم یک نوع لایه برداری سطحی است این روش درمانی، متوسط رو به پایین است. یعنی اثرات آن از دارو قوی‌تر است ولی قدرت خیلی زیادی ندارد.
عوارض پوستی استفاده از میکرودرم بسیار ناچیز است ولی نمی‌تواند بر اسکارهای فرو رفته اثر خوبی بر جا بگذارد.
روشی موثر‌تر برای از بین بردن اسکار لیزر fractional co2 روش بسیار خوب و قدرتمندی به خصوص برای ضایعات سطحی و چروک‌های روی صورت است. همچنین روش جدید دیگری نیز به نام RF سوزنی fractional است که در این روش سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند و بعد از اینکه ۴ میلی متر به زیر پوست فرو رفتند امواج رادیو فرکوئنسی را آزاد کرده و موجب بهبود ضایعات عمقی پوست می‌شود.
لازم به ذکر است که ازتکنولوژی RF برای درمان طیفی از مشکلات پوستی از جمله موارد زیر نیز استفاده می شود:
-          سفت کردن پوست
-          از بین بردن خطوط و چروک
-          درمان منافذ باز پوست
-          جوانسازی پوست
-          از بین بردن خطوط ریز و گودی و سیاهی اطراف چشم
-          کوچک کردن غبغب و چاقی صورت
اثرات میکرودرم ملایم است ولی هرگز قدرت لیزر را نخواهد داشت اگر ۵۰ جلسه میکرودرم انجام شود به اندازه ۱ جلسه لیزر تاثیر گذار نخواهد بود.
مزوتراپی صورت هم روشی  بی عارضه و بدون التهاب است که با تزریق داروهای بازسازی کننده ، روشن کننده ، هیالورونیک اسید و رطوبت رسان در درمان جای جوش های سطحی کمک می کند.

بیشتر

مراقبت از پوست در روزهای ابری

مراقبت از پوست در روزهای ابری

اکثر ما فکر می کنیم فقط در هوای آفتابی نیاز به استفاده از ضد آفتاب داریم و اگر هوا ابری ، بارانی و یا سرد است ، پوست ما از ایمنی لازم برخوردار است. اما تمام کسانی که در هنگام اسکی دچار آفتاب سوختگی شده اند ، می دانند که این موضوع درست نیست. در این قسمت برای شما توضیح می دهیم چرا در هوای غیر آفتابی هم استفاده از ضد آفتاب ضروری و مهم است.
ابر ها فقط جلوی نور خورشید را می گیرند ، اما اشعه UV ، که باعث چین وچروک و سرطان پوست می شود ، از ابر ها عبور می کند. طبق تحقیقات تنها تابش بیست درصد از اشعه UV قابل جلوگیری توسط ابرها است. پس در یک روز ابری شما در معرض تابش هشتاد درصد از کل اشعه ی مضر در نور آفتاب هستید.
برخی از متخصصین معتقدند حتی تابش اشعه UV در یک روز ابری به مراتب خطرناک تر از روزهای آفتابی است. از آنجایی که این اشعه خطرناک برای تابش ، ابرها را دور می زند ، مکانیزمی به وجود می آید که طی آن اشعه UV در حاشیه ابرها متمرکز شده و اثر آن بیشتر می شود. البته این نظریه به عواملی زیادی از جمله میزان تراکم و پراکندگی ابرها در آسمان، که در هر دقیقه دچار تغییر می شوند ، بستگی دارد. اما این تحقیقات در موضوع اصلی تغییر ایجاد نکرده و شما همیشه باید در هوای ابری از ضد آفتاب استفاده کنید.
لازم به ذکر است تابش اشعه UV با دمای هوا ارتباطی ندارد. پس آفتاب همانقدر روی پوست شما در روز های سرد اثر مخرب دارد که در یک روزگرم آفتابی می تواند داشته باشد. آفتاب سوختگی می تواند زمانی که در سایه نشستیم نیز برای ما پیش بیاید. اشعه فرابنفش پراکندگی بیشتری از نور مرئی در جو دارد. پس اگر می توانید آسمان را ببینید ، در معرض خطر این اشعه هستید.

بیشتر
قبلی بعدی
بالا

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور