علل ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان چگونه است؟
ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.
چرخه‌ی رشد موهای بدن و سر به طور طبیعی سه مرحله دارد:
مرحله‌ی آناژن (فاز رشد) این مرحله بین ۲ تا ۸ سال طول می‌کشد. به طور طبیعی ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر ما در این مرحله به سر می‌برند.
مرحله‌ی کاتاژن (فاز گذرا): این مرحله ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و در آن فولیکول‌ها تحلیل می‌روند.
مرحله‌ی تلوژن (فاز استراحت): این مرحله ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد و در انتهای آن مو می‌ریزد.
دلیل آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو ارثی چیست؟
اصلی‌ترین دلیل آلوپسی آندروژنی، ژنتیک و وراثت است. اگر پدر، مادر یا سایر بستگان نزدیک شما به این شکل طاسی دچار هستند، احتمال این که شما هم آن را تجربه کنید، بیشتر می‌شود. اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنی، در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی دچار ریزش مویی چشمگیر می‌شوند.
آیا می‌توان از آلوپسی آندروژنی پیشگیری کرد؟
خیر؛ تا کنون راهی برای پیشگیری از این عارضه شناسایی نشده است. به طور کلی تغذیه‌ی سالم، عدم استفاده از حالات موی آسیب زننده، اتوی مو و مواد شیمیایی مضر و همچنین ترک مصرف دخانیات، می‌توانند شروع ریزش را به تعویق انداخته یا شدت آن را کاهش دهند .
ارتباط ریزش مو با یائسگی
در دوران یائسگی ممکن است یکی از دو اتفاقی که در ادامه می‌گوییم برای موهای شما رخ بدهد. اول این که ممکن است موها در بخش‌هایی که قبلاً مویی نداشتید، رشد کنند. دوم این که ممکن است موهای شما کم‌پشت شده و بریزند.
یکی از دلایل این موضوع این است که در دوران یائسگی، سطح هورمون‌های جنسی در بدن تغییر می‌کند. تولید استروژن و پروژسترون (هورمون‌های زنانه) کاهش یافته و اثر هورمون‌های آندروژنی (هورمون‌های مردانه) مانند تستسترون روی فولیکول‌ها بیشتر می‌شود.
استروژن باعث حفظ تراکم مو و هورمون‌های آندروژنی باعث ریزش و کم پشت شدن موها می‌شوند. در کنار برهم خوردن تعادل هورمونی، عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی، مسائل ارثی نیز به ریزش مو کمک کرده و آن را شدیدتر می‌کنند.

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور