» » آیا ریزش مو با الگوی زنانه قابل درمان است؟

آیا ریزش مو با الگوی زنانه قابل درمان است؟


آیا ریزش مو با الگوی زنانه قابل درمان است؟
آلوپسی آندروژنی، چه در خانم‌ها و چه در آقایان، قابل بازگشت نیست. داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند، تنها به هدف کند کردن روند ریزش و جبران بخشی از موهای از دست رفته هستند. روش‌های مرسوم برای درمان این مورد از دلایل ریزش مو در زنان شامل موارد زیر است:
کاشت مو در زنان
تنها راه درمان قطعی آلوپسی آندروژنی در مردان، کاشت مو است. اما در زنان معمولاً کاشت مو برای این شکل طاسی کمی دشوار است. به دلیل این که آلوپسی آندروژنی باعث طاسی بخش‌هایی از سر می‌شود و بخش‌هایی نیز دست نخورده باقی می‌مانند؛ مثل نواحی پشت سر که به آن بانک مو می‌گویند. فولیکول‌های ناحیه‌ی بانک مو در مردان، نسبت به هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌اند و تراکم خوبی دارند.
در زنان این شرایط وجود ندارد. یعنی فولیکول‌های بانک مو نسبت به ریزش مقاوم نیستند و چون ریزش مو حالت متمرکزی ندارد و باعث کم شدن تراکم تمام بخش‌های سر می‌شود، نمی‌توان برای پر کردن تراکم از بانک مو استفاده کرد. لذا ممکن است خانم‌های مبتلا به این شکل آلوپسی، کاندیدای مناسبی برای پیوند نباشند.
ماینوکسیدیل برای ریزش موی زنان
دارویی موضعی است که به صورت محلول‌ها و فوم‌های ۲٪ و ۵٪ در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این دارو توسط سازمان FDA جهت درمان طاسی با الگوی زنانه، تایید شده است. ماینوکسیدیل را باید روزانه به پوست سر خود بزنید. حدود ۴ ماه تا ۱ سال طول می‌کشد تا اثر این دارو  را ببینید.
ماینوکسیدیل نمی‌تواند تمام موهای از دست رفته را جبران کند؛ اما تا حدی باعث رشد موهای جدید و افزایش تراکم می‌شود. معمولاً بعد از قطع دارو، ریزش دوباره باز می‌گردد.
عوارض ماینوکسیدیل:
قرمزی پوست
خارش
خشکی پوست
رویش موی ناخواسته در برخی نواحی؛ به ویژه گونه‌ها
فیناستراید
قرصی است که برای درمان آلوپسی آندروژنی در مردان استفاده می‌شود. استفاده از این دارو برای خانم‌ها مورد تایید سازمان FDA نیست؛ اما برخی از پزشکان تجویز می‌کنند. نتایج پژوهش‌های انجام شده در مورد تاثیر این دارو بر خانم‌ها، چندان محکم نیستند. مصرف این دارو در دوران بارداری باعث مشکلات مادرزادی می‌شود.
بعد از قطع مصرف فیناستراید احتمالاً ریزش مو باز می گردد. این دارو عوارضی زیادی دارد که به ویژه در سال اول مصرف، آزاردهنده هستند؛ مواردی نظیر سردرد، گر گرفتگی و کاهش میل جنسی.
اسپیرونولاکتون
دارویی ادرار آور است که می‌تواند باعث کاهش تولید هورمون‌های آندروژنی شود و به کاهش ریزش مو در خانم‌ها کمک کند. این دارو باعث برهم خوردن تعادل مایعات و یون‌های بدن می‌شود، لذا باید با احتیاط مصرف شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
عوارض جانبی اسپرونولاکتون:
برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها (یون‌ها)
خستگی
خونریزی نقطه‌ای در فواصل بین عادات ماهیانه
قاعدگی‌های نامنظم
سفتی و دردناک شدن پستان‌ها
 
 

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور