درمان رزاسه


عواملی که باعث تشدید رزاسه می شود
عواملی همچون استرس، حمام گرم، سونا، بخار آب، تغییرات ناگهانی دما، استفاده از کرم ها ی چرب ، مصرف بعضی مواد غذایی تند، قهوه، محصولات لبنی پرچرب، مواد غذایی سرخ کردنی، غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، نوشیدنی های خیلی داغ و گازدار،بی خوابی و انجام ورزش های سنگین باعث تشدید این بیماری می شود.
علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف داروهای کورتیکواستروئید (کورتون ها) و داروهای گشادکننده عروق خونی مانند داروهای کنترل کننده فشار خون هم می تواند رزاسه را تشدید کند.
مهمترین عامل در تشدید رزاسه نورآفتاب است. گرمای هوا باعث گشاد شدن عروق خونی وتجمع خون شده و نتیجه آن افزایش قرمزی و فلاشینگ(گرگرفتگی) است.
درمان رزاسه
گاهی افراد مبتلا به رزاسه از وجود بیماری خود آگاهی ندارند و التهاب و قرمزی پوست را ناشی از مسائل عصبی می دانند و تصور می کنند با بهبود وضعیت روحی شان مشکل برطرف خواهد شد واین بی توجهی سبب می شود بیماران زمانی که رزاسه پیشرفت زیادی کرده است به پزشک مراجعه کنند.
درمان و کنترل رزاسه با توجه به نوع و مرحله پیشرفت آن متفاوت است که عبارت است از پمادهای موضعی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین، کرم های حاوی کورتن، داروهای خوراکی و آنتی بیوتیک های که خواص ضد التهابی دارند.
بعد از بهبودی جوش ها برای درمان حالت قرمزی و فلاشینگ، خصوصا در مواردی که همراه با تلانژکتازی است از لیزراستفاده می شود. با لیزراتساع عروق برطرف شده و نواحی درگیر تلانژکتازی تا حد زیادی بهبود یافته و قرمزی ناحیه بسیارکمترمی شود.
درمان رینوفیما که بینی به دلیل وجود ضایعات برجسته، بزرگ وحجیم شده است با استفاده ازلیزرهای co2 انجام می شود.
تاثیر رژیم غذایی در رزاسه
داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند به درمان بیماری رزاسه کمک زیادی کند. مصرف میوه و سبزیجات تازه که سرشار از ویتامین های A ،C و آنتی اکسیدان است وهمچنین مصرف روغن های گیاهی که حاوی امگا3 هستند به این افراد توصیه می شود.
پیشگیری از رزاسه
در حالی که هیچ راه قطعی برای پیشگیری از روزاسه وجود ندارد اما افراد مبتلا به رزاسه می توانند با آگاهی از موارد تشدید کننده این بیماری احتمال بروز آن را کاهش دهند.موارد تشدید کننده وآغازگر رزاسه:
1.قرار گرفتن در معرض باد و یا آفتاب
2.فشار های عصبی
3.آب و هوای داغ و یا سرد
4.ورزش های سنگین
5.مصرف الکل
6.نوشیدنی های داغ

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور