علت چربی سر چیست؟

چربی موی سر
یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کرده باشد، مشکل چربی پوست سر هستند. هرچند این مشکل، دلیل اصلی ریزش مو نیست، اما می تواند سبب بسته شدن فولیکول های مو و ایجاد سبوم (صمغ یا چربی های تجمع یافته) بر روی سر شده و ریزش مو را افزایش دهد
.
صمغ ماده ای طبیعی است که از غدد چربی ترشح می شود. این غدد در تمام بدن به جز کف دست ها و کف پا مشاهده شده و به صورت منظم به تولید چربی مشغول هستند.
علت اصلی چربی پوست سر، فعالیت بیش از حد غدد چربی موجود در پوست سر است که این امر می تواند به دلایل مختلفی باشد
.
حالات مختلفی وجود دارد که می تواند سبب ترشح بیش از حد چربی در سر شود
.یکی از رایج ترین علل آن در افراد مبتلا به طاسی، آلوپسی آندروژنیک است. به صورتی که اختلال هورمون هایی که موجب ایجاد چنین وضعیتی شده اند نقش مهمی را در اندازه و میزان ترشح غدد چربی ایفا می کنند.
از سوی دیگر، همچنان که فولیکولها کوچکتر می شوند، اندازه غدد چربی بزرگتر می شود. این بدین معنی است که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می شود. به علاوه، مشاهده شده است که طاسی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر اثر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز مشخص نیست.

همانطور که می توانید حدس بزنید، غذایی که میخورید تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت پوست سر دارد. به همین دلیل است که رژیم غذایی برای کسانی که قصد توقف ریزش مو و رشد مجدد موهای خود را دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رژیم های غذایی چرب قطعاً ترشح غدد چربی را افزایش می دهد. این امر می تواند جریان خون را در سر محدود کرده و منافذ پوست سر را ببندد. به علاوه، رشد هورمون
DHT نیز متوقف شده و باعث ریزش مو می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند.

یک نوع درماتیت مزمن به نام درماتیت سبورئیک وجود دارد که می تواند ترشح غدد چربی را افزایش دهد. به مرور زمان، این امر سبب ایجاد چربی سر، قرمز شدن و خارش پوست سر و نازک شدن موها شود.
این شرایط، تنها در
۴% موارد اتفاق می افتد و خیلی شایع نیست. یک شکل شایعتر درماتیت سبورئیک، ایجاد شوره است.
هرچند علائم و شدت هر یک از دو مورد بالا تفاوت دارد، اما دلیل هر دو آنها یک چیز بوده و آن قارچ مالاسزیا، برهم زننده تعادل طبیعی پوست سر است.
بسیاری از مشکلات چربی پوست سر، توسط یک راه حل ساده که همان تغییر عادات مراقبت از مو و بهداشت مو می باشد، بر طرف می شوند.
همان طور که شستشوی کم موهای سر می تواند باعث تشکیل چربی بر روی پوست سر شود شستشوی زیاد نیز می تواند مشکل آفرین باشد. زیرا پوست خشک سعی می کند با جایگزین کردن چربی طبیعی از پوست سر و تارهای مو محافظت نموده و موجب ترشح بیش از حد چربی می شود. استفاده از شامپوهای درمانی می تواند این روند را متوقف نماید.


<!-- [if gte mso 9]> <!-- [if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA <!-- [if gte mso 9]> <!-- [if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور