فرآیند ریزش مو

برای درک بهتر فرایند ریزش_مو ها، باید ابتدا مراحل رشد طبیعی موها را بدانیم. مو از قسمت فولیکول شروع به رشد می کند. فولیکول_مو یک ساختار مانند کیسه است که در لایه زیرین پوست قرار دارد.
رشد موها در افراد مختلف متفاوت است. اما تمامی موها دارای سه فاز مجزای رشد هستند:
فاز 1 : مرحله آناژن، فاز رشد است که بین 2 تا 8 سال طول می کشد. فولیکول مو در این فاز به بلند ترین طول خود رسیده و تا عمیق ترین ناحیه درم (بخشهای عمیقتر پوست) پایین می رود. مو در این مرحله در محکم ترین حالت ممکن قرار دارد.
فاز 2 : مرحله کاتاژن، فاز کاهنده است که حدود 2 تا 4 هفته طول می کشد. در طول این مدت که بخشی از فرایند ایجاد موی جدید است، رشد_مو متوقف می شود. اما در این فاز مو نمی ریزد. بخش پایینی فولیکول مو تخریب می شود و فولیکول از جریان خون جدا می شود. نهایتا در حالیکه فولیکول مو در حال متلاشی شدن است، تنه مو به بالا رانده می شود.
فاز 3 : مرحله تلوژن، فاز استراحت نامیده می شود که 2 تا 4 ماه طول می کشد. در این دوره مو هنوز رشد نمی کند، اما متصل به فولیکول باقی می ماند، در حالیکه جوانه مو درون ناحیه درم وارد یک مرحله استراحت شده است.
بعد از کامل شدن فاز 3 رشد، مو به فاز آناژن برمی گردد. در این زمان تنه موی جدید تشکیل می شود و موی قدیمی را به بیرون می راند و این مو می ریزد.
نکته : در حالت طبیعی 90% موها در فاز رشد و 10% در فاز استراحت قراردارند. هر روز به خاطر این روند طبیعی رشد مو، به طور متوسط 50 تا 100 تار موی تلوژن می ریزد. این ریزش مو طبیعی است.
طول مدت هر کدام از این فازها با توجه به سن، وزن، شرایط تغذیه، فاکتورهای هورمونی، عوامل فیزیولوژیک و پاتولوژیک بدن می تواند تغییر کند.
همه چیز از فولیکول مو شروع می شود. در فرایند ریزش موها، فولیکول مو به تدریج دچار تغییراتی شده و دچار ریزش مو می شوید.
- ابتدا رشد مو کم می شود.
- بعد ضخامت مو کاهش پیدا می کند.
- سپس رنگ دانه های مو از بین رفته و مو حالت پرزی پیدا می کند.
- و در نهایت فولیکول مو به کلی از بین می رود.
همان طور که می بینید زمان اقدام شما برای درمان ریزش_مو فوق العاده حیاتی و مهم است.

کلینیک زیبایی

کلینیک پوست مو

کلینیک دکتر عباسپور